Hakimin Reddi Usulü

30 Temmuz 2018 — Gözde Dolan Erzurumlu

Taraflar ya da vekillerinin yargılama devam ettiği sırada hakimin tarafsızlığını şüpheye düşüren önemli bir sebebi fark ettiği  hallerde  hakimin reddini isteyebilirler. Hakimin reddi Hukuk Muhakemeleri Kanunu ile belirlenmiş belli usul ve esaslara tabidir.

Hakimin Reddi Usulü Nasıldır?

Hakimin reddi, red sebeplerinin gösterildiği ve bu sebeplerin dayandığı delil belge ve emarelerin eklendiği bir dilekçe aracılığıyla yapılır. Dilekçede red sebebi detaylı biçimde açıklanmalı ve (varsa) sebebi doğrulayan delil ve emarelerle desteklenmelidir.

Hakimin reddi talebi, reddi istenen hakimin mensup olduğu mahkemeye verilir.

Hakimi reddeden taraf, red talebini içerir dilekçesini karşı tarafa tebliğ ettirir. Karşı taraf, red talebine, bir hafta içinde cevap verebilir.

Bir haftalık cevap süresi dolduktan sonra red dilekçesi, varsa karşı tarafın cevabı ve ekleri ile birlikte dava dosyası reddi istenen hakime verilir.Hakim bir hafta içerisinde dosyayı inceler ve  görüşü ile birlikte merciine gönderir.

Hakimin Reddi Talebini İncelemeye Yetkili Merci Neresidir?

Hakimin reddi talebini incelemeye yetkili merci HMK’nun 40. Maddesi ile belirlenmiştir. Yasaya göre, mahkeme birden çok hakimden oluşuyor ise, red talebi reddi istenen hakim katılmaksızın  mensup olduğu mahkemece incelenir. Mahkeme tek hakimli ise red talebini, o yerdeki asliye hukuk mahkemesi hakimi tarafından, o yerde  başka bir asliye hukuk mahkemesi hakimi bulunmuyor ise, asliye ceza mahkemesi hakimi tarafından, o da yoksa en yakın yer asliye hukuk mahkemesince incelenir.

Reddedilen sulh hukuk mahkemesi hakimi ise, red talebi o yerdeki sulh hukuk hakimi tarafından, o yerde başkaca sulh hukuk hakimi görev yapmıyorsa, o yerdeki sulh ceza hakimi, sulh ceza hakimi de bulunmuyor ise, sırasıyla asliye hukuk hakimi, asliye ceza hakimi ve bunlar da yoksa en yakın yerdeki sulh hukuk hakimi tarafından incelenir.

Bölge adliye mahkemesi hukuk dairelerinin başkan ve üyelerinin reddi talebi, reddedilen başkan ya da üye katılmaksızın görevli olduğu dairece incelenir.

Ret sebebini inceleyen mercii, ret sebebini sabit ve kesin bulmasa da muhtemel görürse ret talebini kabul edebilir.

Hakimin Reddi Hangi Süre İçerisinde Yapılabilir?

Hukuk Muhakemeleri Kanunu’n 38. Maddesi uyarınca hakimin reddini isteyen taraf, red sebebini öğrendikten sonra en geç bir sonraki celsede talebini bildirir. Buradan redsebebinin celse arasında bildirilebileceği; ancak en geç sebebin öğrenilmesinden sonra görülen ilk celsede bildirilmesi gerektiği anlaşılır.

Hakimin reddi süreci hakkında daha detaylı bilgi almak için ofisimizle irtibata geçebilirsiniz.

Anlaşmalı Boşanma Davasını Kim Açmalıdır

Mal Ayrılığı Sözleşmesi

Misafire İyi Davranmamak Boşanma Sebebi mi?

YARGITAY “EŞİN ÜZERİNE YÜRÜMEK BOŞANMA SEBEBİDİR”

Süresiz Nafakaya Meclis Dur Diyor

Çekişmeli Boşanma Dilekçesi Örneği

Tuncay Şanlı ‘nın Eşi 20 Bin TL lik Nafaka Davası Açtı

ANLAŞMALI BOŞANMA KARARI ŞARTA BAĞLI OLARAK VERİLEBİLİR Mİ?

Kategori