Tanıma ve Tenfiz Nedir?

2 Mart 2020 — Gözde Dolan Erzurumlu

Tanıma ve tenfiz; Milletlerarası Özel Hukuk ve Usul Hukuk Hakkında Kanununda düzenlenmiş olup , yabancı ülkede verilmiş bir mahkeme kararının Türkiye Cumhuriyeti Devletinde de kabul edilmesini sağlamaktadır.

Tanıma ve Tenfiz Nedir?

Yurt Dışında Boşanmanız halinde bu mahkeme kararının Türkiye de bulunan nüfus kayıtlarına kendiliğinden işlenmemesi nedeniyle Türkiye Cumhuriyeti’nde hala evli olarak gözükmeye devam etmenize sebep olmaktadır.  Yurt dışında verilen boşanma kararının Türkiye’de de geçerli olabilmesi ve nüfus kayıtlarına işlenebilmesi için tanıma ve tenfiz davası açılması gerekmektedir.  Zira boşanmanızın Türkiye’ de bulunan nüfus kayıtlarına işlenmemesi halinde bir daha evlilik yapmak istediğinizde nüfus kayıtlarında halen evli gözükmeniz sebebiyle evlenme talebiniz ret edilecektir. Yabancı ülkede verilen kararın Türkiye’de etki doğurabilmesi için tanınması ve tenfizi gerekir. Yurt dışında karar verilen ve kesinleşen boşanma kararının bir avukata vekaletname verilmesi halinde Türkiye’ye gelmeden bile dava açılması ve karara bağlanması mümkündür.

En Kısa Sürede Tanıma Ve Tenfiz Kararı Nasıl Alınır?

Yurtdışında verilen boşanma kararlarının Türkiye’de de tanınması için ülkemizde de dava açılması gerekmektedir.  Bu dava usulen açılacak olup Türk mahkemelerinden yurt dışında verilen boşanma kararından başkaca bir karar çıkacağı anlamını taşımamaktadır.  Karşı tarafa da bu durum bildirilerek, tarafların arasında irtibat koparılmadan dava açılması daha uygun olacaktır.  Tarafların birbirlerinin iletişim ve adres bilgilerini bilindiği bir dönemde dava açılması halinde diğer eşe tebligat yapılırken sorunla karşılaşılma ihtimali azalacaktır. Davalı olarak gözükecek yurt dışında boşanılan olan eşin adresinin biliniyor olması büyük önem arz etmektedir.  Yurt dışına yapılan tebligatların uzun sürede karşı tarafa ulaşması veya tebligat akıbetinin uzun sürede ilgili mahkemeye bildirilecek olması süreci uzatmaktadır.  Ayrıca yurt dışı tebligatlarda 30 gün bekleme süresi bulunmakta ve 2 haftalık cevap süresi  de bu bekleme süresinden sonra başlamaktadır.  Bu sebeplerle yurt dışına bir tebligatın yapılması ve cevabının geri dönmesi için 3-4 ay gibi bir zaman geçebilmektedir.

Uygulamada ve pratikte diğer eşin de Türkiye’den bir avukata vekaletname vermesi söz konusu olabilir.  Bu durumda yurt dışına tebligat yapılmayacak olması sebebiyle davanın kısa sürede sonuçlanması sağlanabilecektir.  Boşanılan eşin de Türkiye’ de bir avukata vekaletname vermesi halinde, davanın açılmasını takiben karşı taraf avukatının dosyaya vekaletname sunabilir.  Böylelikle yurt dışında meydana gelen boşanmanın tespiti hız kazanacaktır. Tebligatın davalı tarafın vekil ile temsil edilmesi sebebiyle, yurt dışına değil de vekile yapılması isteneceğinden ve dosyada tarafların avukatlar ile temsil edilmesinden dolayı kısa sürede duruşma günü alınarak yurt dışında verilen boşanma kararının Türk Mahkemeleri tarafından da tanınarak nüfus kayıtlarına işlenmesine karar verilecektir.

Tanıma Ve Tenfiz Kararı Verildikten sonra Ne Yapılmalıdır?

Tanıma ve tenfiz kararının verilmesinden sonra kararı veren mahkeme tarafından avukatlara tebliğ edilecek gerekçeli karar beklenmelidir.  Kanun gereğince kararın kesinleşmesi için beklenmesi gereken kanuni istinaf süresi de mevcuttur.  Vekillerin karşılıklı olarak feragat etmesi (vazgeçmesi) halinde bu süre beklenmeden, yahut gerekçeli kararın yurt dışına tebliğ edilmesine gerek olmadan, kısa sürede kararın kesinleştirilmesine ve ivedilikle nüfusa işlenmesine sebep olacaktır.  Yurt dışında verilen boşanma kararının Türkiye’ de tanınması ile yurt dışında gerçekleşen boşanma Türkiye’ de nüfus kayıtlarına işlenecektir.

Tanıma ve tenfiz davası öncesi yapılması gereken işlemler nelerdir?

Tanıma ve tenfiz davası öncesinde davayı açacak tarafın bulunduğu ülkedeki Türk Konsolosluğuna giderek mahkeme kararını yeminli bir tercüman aracılığı ile Türkçeye tercüme ettirmesi ve bu sırada apostil şerhini alması gerekmektedir. Bu evrakların hazır edilmesi halinde bir kopyasının davayı açacak avukata internet ortamında bildirilmesi halinde dava açılabilir.  Ancak mahkeme tarafından gerek yurt dışında verilen ve o ülkede kesinleşmiş olup, kesinleştiği mahkeme kararında belirtilen orijinal, ıslak imzalı ve mühürlü mahkeme kararının aslının ve Türkçeye tercüme edilmiş apostil şerhi alınmış halinin görülmesi gerekmektedir.  Bu sebeple acil olarak hem yurt dışında verilen mahkeme kararının aslının hem de tercümesinin avukatınıza kargo aracılığı ile gönderilmesi gerekmektedir.  Avukatınız bu evrak asıllarını mahkeme kasasına sunmak zorunda olup kararın kesinleşmesiyle birlikte bu evrak asılları tekrar geri alınabilir.

Daha detaylı bilgi almak ve Türkiye’ de tanıma ve tenfiz davası açmak için ofisimizi arayabilirsiniz.

Boşanma Davasında Gizli Delil

Boşanma Davasında GSM Operatörlerinden İstenebilecek Bilgiler Nelerdir?

Çocuk İstememek Mahkeme Tarafından Boşanma Sebebı̇ Sayıldı

Davadan Feragat Etmek Mümkün müdür?

Anlaşmalı Boşanmak İstiyoruz Ancak Duruşmaya Katılmak İstemiyoruz

Katkı Payı alacağı zamanaşımı

Kaybolan Çiçekler Tv Programı

YARGITAY “EŞİN ÜZERİNE YÜRÜMEK BOŞANMA SEBEBİDİR”